lördag 20 augusti 2011

En helt vanlig lördag

Emma:

En helt vanlig lördag startar klockan sex. Ja, inte egentligen, men idag var det så. Alva sätter sig käpprätt upp  sängen innan hon ens öppnat ögonen, sen vaknar hon. Undrar vad hon tänker i det ögonblicket, när hon slår upp ögonen? "Vaknar upp vettu, nämen vad gör jag här? Jag är ju artillerist!" (Percy Nilegård i Glenn Killing). Nåväl, sidospår. Alva tillbringar förmiddagen med att krypa runt. Det är ju inte helt vanligt att hon gör det, i ärlighetens namn är det ju då första lördagen som hon kan krypa, men det känns ändå som något som är typiskt för en lördag.

Sen tog ääääntligen Bengt tag i kablarna som flockats runt tv-bänken. Vi har ju modem, telefon, 5.1-system, två X-box, tv, lampa och tv-dekoder där. I stort sett hela vårt elektroniska bibliotek, vill säga. Ja, det blir en del kablar, som gärna ligger och skräpar lite här och där. Nu när Alva börjat krypa så var det inte längre hållbart att ha de skräpandes överallt. Dessutom är det ett gäng galna katter som öser runt i sladdhavet och leker pirayor i en hög. Det känns alldeles fantastiskt att få bort alla sladdar, supersnyggt!


Risgrynsgröten står i ugnen. Jag gör risifrutti till Alva, världens bästa mellis. Har hittat ett jättebra grötrecept:
Grötrisvatten och mjölk är allt som behövs. Men det måste vara röd mjölk, alltså standardmjölk för er som kanske har andra färger på er icke-arla-mjölk. Få inte för er att koka gröten på magrare varianter för då kommer jag och slår er i huvudet. ;)
Dåså, sätt på ugnen 175 grader blir bra. Gallret sätter du på nedersta valsen så att grötkastrullen får plats. Koka gryn i vatten enligt paketets anvisningar. Jag kokar 2,5dl gryn i 5 dl vatten på svag värme under lock i ca 10 minuter. När det är gjort så slår jag på mjölk, ungefär en 8 max 9dl, och höjer värmen på spisplattan till max. Nu ska mjölken bara koka upp, sedan rör jag om, på med locket och in med hela kastrullen i ugnen i ca 35 minuter. Sen får man vänta, du behöver inte röra något i kastrullen under tiden, utan gröten sköter sig själv.
Efter ca 35 minuter tar man ut kastrullen ur ugnen och rör om och ser hur gröten ser ut.. är den färdig, kanske lite torr och behöver mer mjölk eller fortfarande lite för vätskig och behöver 5 minuter till i ugnen?
Sen kokar jag nån deciliter vispgrädde med ett par deciliter mjölk som får svalna och sedan rörs ut med den färdiga risgrynsgröten så det blir lite lösare konsistens. Sen fryser jag in. När Alva sedan ska äta det tar jag fram det dagen innan och när det ska ätas häller jag i några skedar fruktpuré. Alva älskar det, och det är ett jättebra mellanmål, tycker jag. Nu har hon visserligen börjat äta smörgås igen, så det brukar hon få till mellis. Ibland får hon turkisk youghurt med fruktpuré också, men den får man verkligen truga i henne och då får hon rysattacker av varje tugga.

Och nu sitter jag och bloggar universums längsta blogginlägg fyllt av bara en massa nonsens, för sånt har man tid med en helt vanlig lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar