fredag 30 september 2011

Föräldraledighet


Emma:

Jag tänker vara tråkig. Jag tänker diskutera kvotering av föräldraförsäkring. Eller bara helt enkelt nämna att jag får ont i magen av bara tanken på att jag ska, som i många andra fall, omyndigförklaras av  staten. Nu, enligt förslaget, ska inte föräldrarna få lägga upp sin föräldraledighet hur de vill. Hemma hos oss, till exempel, skulle det aldrig fungera. Jag skulle till exempel tvingas jobba i sommar under sommarlovet, när Bengt har semester. Jag har två år kvar av mina studier, och under denna tidsperiod kan inte Bengt ta ut föräldraledighet för då skulle vi gå på knäna.

Förslaget skulle alltså, för många familjer, att i slutändan skulle kanske ingen kunna vara hemma med sitt barn. Barn skulle tvingas ut alldeles för tidigt i förskolan. Inte särskilt smidigt.

Dessutom finns det ju faktiskt dem som tycker om att vara hemma med sina barn. Om det funkar i familjen, om en vill vara hemma och den andra jobba, kan man inte få köra på det då? Varför ska staten gå in och bestämma vem som ska vara föräldraledig? Är det inte knapert som det är ekonomiskt när man har barn?

Jag kommer ta ut större delen av föräldraledigheten nu. Får vi fler barn kanske det blir Bengt som är hemma och han får ta mina dagar. Kan inte vi få göra så då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar