söndag 9 januari 2011

Blått är fint!


Emma:

Var nere i tvättstugan och kollade tvättiden med ungen min på axeln. Träffade en granne av modell äldre som kom fram och sa "åååh vilken söt liten pojke!". Nä, det är en flicka sa jag. Damen granskade mitt barn kritiskt med något ilsket i blicken. "Jaha," sa hon då "jag trodde det var en pojke eftersom den hade blått på sig."

Jag orkar inte ta debatten om könsstereotypa kläder. Mer än i tysthet då. Jag klär min bebis i kläder jag tycker är fina, om de så är blå, gröna, rosa eller lila. Jag struntar fullständigt i att någon nån gång bestämde att blått var för pojkar och rosa för flickor. Min dotter blir inte mindre flicka bara för att hon har blått på sig, eller vice versa. Jag bryr mig inte heller så mycket om när föräldrar faktiskt kör stenhårt på könsstereotypa färger. Jag tycker inte det är fel på något sätt, det stör inte mig, så länge jag får klä min dotter i blått.

Sen vet i tusan om jag någon gång får en son, om jag kommer ta på honom klänningar eller rosa byxor. Är inte det lite väl hippie, typ?

Alva i dagens outfit:

2 kommentarer:

  1. Självklart skall man klä sin bebis i det man tycker är fint! Att tjejer/killar bara ska få ha särskilda färger är ju sjukt förlegat!

    Tack för kommentaren - vi är väldigt lyckliga :)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Åh det är så konstigt att folk protesterar "jag trodde att det var en pojke eftersom hon har blått" - vad tror de att man ska svara?

    SvaraRadera