fredag 7 januari 2011

Avvänjning


Emma:

Det var mitt eget initiativ. Jag visste att jag var tvungen att någon gång vänja Alva vid att sova i hennes egna säng. Så igårkväll fixade vi till den, plockade bort alla nallar som fått sova i spjälsängen och sänkte ner ena långsidan så det ska vara lätt och smidigt att plocka upp Alva. Jag bäddade den och gjorde den mysig, så att Alva skulle sov gott och ha det bra. När det var läggdags lade vi henne i hennes säng och jag förberedde mig på protester från hennes sida.

Nä. Alva vevade med alla sina armar och ben och jollrade nöjt.

Hon har nog inte fattat att hon ska ligga där alldeles ensam inatt, förklarade jag för mig själv. 40 minuter senare hade Alva somnat, utan protester. Kvar låg jag med separationsångest. Var det Alva eller jag som skulle vänja sig av vid samsovning?

Efter en hel natt i sin egen säng vaknade Alva och fortsatte med sitt vevande av armar och ben och joller. Helnöjd.

Skitunge.

2 kommentarer:

  1. Vad fint ni har fixat Oggen! ;)

    Det är ju jättebra att hon sover bra i sin egen säng! Mamma vänjer sig ;) he he

    Jag gillade erat bildspel på Alva! Fint med musiken till! Hur har ni gjort den?

    SvaraRadera
  2. Tack :) jag är ganska nöjd med vår ogg!

    Hon sov i sin säng inatt också, hela natten om man bortser från matpauserna. Det känns ganska tryggt så man slipper oroa sig för att en hund ska lägga sig på henne. Jag brukar lägga en hand på hennes mage och somna så när jag saknar henne för mycket... :P

    Bildspelet gjorde jag i windows live moviemaker. Mycket enkelt och lättjobbat program, det var lite svårare att klura ut hur man sparade det som en avi-fil, men till sist gick det. Det är roligt att ha, tycker jag, man ser korten på ett annat sätt när de är med i ett bildspel!

    SvaraRadera