lördag 7 maj 2011

När Alva inte vill, då vill hon inte

Emma:

Alva fick sin första sked spaghetti och köttfärssås igår. Det räckte, tyckte hon, mer behövde det inte bli. Inte av något. Så det matvägrades. Det vägrades päronpuré, det vägrades gröt, det vägrades D-droppar. Alva vägrade öppna munnen för något som hon normalt brukar äta. Mamman var helt knäckt, Alva har aldrig förut knipit ihop munnen så för någonting. Antingen var det väldigt äckligt med spaghetti och köttfärssås, eller så har hon ont i halsen - vilket inte är helt omöjligt då hela familjen är lite småförkyld med ont i halsen.

Nåja, idag ska Alvan och mamman röja loss på stadens gator och shoppa loss, medan pappan får egentid där hemma (spela CoD kanske?). Kanske äter Alva bättre idag. Kanske inte.


Här är i alla fall bildbevis på att Alva satt själv i vagnen - jag hade faktiskt kameran med mig!


2 kommentarer:

  1. Å så söt hon är där hon sitter så duktigt aldeles själv i vagnen! Visst blir man stolt!

    Det där med matvägran. Mattias äter väldigt lite. Några skedar, sedan kniper han igen munnen han med. Vår barnläkare säger att han kommer äta mera sedan när han är redo. Nya saker tar ju tid att vänja sig vid. Jag kan också bli frustrerad när han inte vill äta. Men påminner mig om att det är han som får bestämmma takten.

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt! Och kött smakar ju väldigt speciellt... jag får ge henne lite tid, en dag blir hon nog redo för kött, det tror jag nog.
    /Emma

    SvaraRadera