torsdag 5 maj 2011

Morgonstund, morgonvälling och lite plask

Emma:

Alva tog sovmorgon idag, så här sitter jag och undrar vad jag ska göra med min egentid - jag var ju helt oförberedd på detta och har inte hunnit vakna till ordentligt för att ha hunnit få några önskemål än så länge. Sitter och dividerar med mig själv huruvida Alva ska få äta välling för första gången eller om vi ska vänta lite. Funkar det inte med välling får hon väl äta gröt istället.

Samtidigt har jag lite separationsångest. Jag vet att det förmodligen är långt tills Alva slutar amma helt och hållet, men jag har ändå separationsångest redan nu. Jag hör till dem som gillar att amma, det är så mysigt och rofyllt och har fungerat så himla bra, nästan från start. Det tog visserligen ett tag innan jag vågade slappna av och lita på att hon fick i sig det hon behövde, men när jag väl kunde göra det var det helt fantastiskt!

Men det lutar åt att det blir vällingpremiär idag.

Sömnen är fortfarande helt åt skogen. Igår kunde vi inte ens lägga ner henne i hennes säng fast hon somnat i famnen, vilket annars gått ganska bra. Till slut fick hon ligga i min famn och sova tills Bengt och jag gick och lade oss och därefter har hon sovit i vår säng - som för övrigt är hundfri zon numera. Hon var till och med så gnällig och ledsen att pappan inte kunde trösta, vilket knappast hör till vanligheterna. Det är nästan så man drar sig för att åka iväg igen, om det ska ta så här lång tid att återgå till rutinerna... Å andra sidan kanske bara hemkomsten råkade sammanfalla med en utvecklingsfas. Det vet vi inte förrän vi provat att resa igen. Nästa anhalt blir nog Stockholm för att hälsa på den nyblivna 30-åringen, samt övrig släkt. Dem man hinner med, vill säga, det går ju inte i en handvändning precis och man vill ju träffa alla.

Igår när Alva badade plaskade hon loss ordentligt. Det är jätteroligt att se, för det har tagit tid då hon aldrig gillat att bada. Till en början panikskrek hon alltid, vilket så småningom övergick till att hon låg och kramphöll med skräck i ögonen. Och nu sedan ett par veckor tillbaka plaskar hon och skrattar. Får nog lägga upp film på det...

Undrar om Alva tänkt att vakna snart? Vi kanske är tillbaka i rutinerna innan Karlstadresan, då vaknade Alva alltid mellan 8.15 och 8.30...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar