tisdag 17 maj 2011

Puré i hjärnan?

Emma:

Jodå, jag fick höra att det var praktiskt att frysa in barnmaten i iskubslådor, men inte HUR praktiskt. Det är fasansfullt, häpnadsväckande praktiskt! Först fryser man in allt i iskubslådor, sen tar man ut den och lägger den i fryspåsar och lägger tillbaks det i frysen. Tar ingen plats alls och jättesmidigt att plocka ut önskad dos och tina upp. Varefter Alva äter mer lägger man på en extra isbit och man kan kombinera lite hur man vill. Som nu, när vi håller på att vänja Alva vid köttsmak så tinar jag upp tre isbitar rotfruktspuré och en isbit kött. Så småningom kommer jag gå över till två av varje och till sist får hon "bara" kött (jag har lagat köttfärssås med spaghetti och köttgryta och fryst in som hon nu äter med rotfruktspuré för att jämna ut konsistens och smak).

Det är lite intressant att se hur inrutat livet blir när man är föräldraledig. Allt kretsar kring ens barn och hela dagsformen beror på vilket humör Alva är på för dagen. Är hon gnällig och uppmärksamhetskrävande, då hinner man inte med något annat än bebis. Vissa dagar klarar hon sig själv och då kan man få hur mycket som helst avklarat här hemma. Även om det är fantastiskt roligt så saknar man ibland den där sociala stimulansen man får när man arbetar.

Nåja, idag blir det Maxi för att köpa katrinplommonpuré. Lillhjärtat verkar behöva det.

1 kommentar:

  1. Vardagen blir verkligen inrutad! För mig som är hemma med Signe styrs allt efter hennes sov- och mattider, ingenting annat :p

    Katrinplommon måste Signe äta mängder av för att magen ska fungera. Jag försöker få kontakt med bvc eftersom det inte går så bra.. Hon är väldigt hård i magen och hon kan inte äta flera dl bara för att kunna bajsa! Då blir hon mätt och vill inte ha annan mat.

    Hoppas det räcker med lite mindre mängd till Alva :) Det är i alla fall väldigt vanligt att de blir hårda och inte särskilt konstigt heller när magen får vänja sig med fast föda.

    SvaraRadera