onsdag 4 maj 2011

En ängel och en djävul...

Emma:

... satt på min axel under lunchen idag. Alva hade en skål med köttgryta och en med persiko-/päron- och ananaspuré idag. Det ena skulle föreställa varmrätt och det andra efterrätt. Alva gapade halvhjärtat för köttgrytan och efter sådär tio skedar sa hon stopp. Hon tjurade så fort skeden med köttgryta närmade sig, så jag gav henne lite vatten och försökte igen, men nej, det blev illvrål så fort skeden med köttgryta kom krypandes i ögonvrån. Man ska ju inte tvinga barn att äta, så jag gav upp. Istället åkte efterrätten fram och jag lockade Alva med lite päron-/ananas- och persikopuré på läppen. Hon smakade och gapade förtjust. Meraaaaa! Hon sträckte ut handen mot skeden, så jag matade henne med fruktpurén.

Men så lurade djävulen på min ena axel mig att varva med köttgrytan. Alva var inte särskilt förtjust, men det gick an. Så jag varvade med fruktpuré och köttgryta tills det bara fanns köttgryta kvar och då fortsatte jag att mata med bara köttgryta. De gick bra med sisådär tio skedar till, sen var Alva nöjd.

Ängeln på min ena axel säger att jag gjorde fel, att det inte är bra att varva huvudrätt och efterrätt på det där sättet. Fast jag hade inte tänkt att göra det till en vana, jag ville bara att Alva skulle äta sig mätt på något annat än bröstmjölk, och det gjorde hon.

Till mellanmål blev det ännu mer fruktpuré, och smörgåsrån. Alva gav smörgåsrånet till hundarna och käkade upp all fruktpuré själv. Godis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar