onsdag 25 maj 2011

Den blomstertid nu kommer...

Emma:

Lillhjärtat har somnat i sin säng så jag har kört igång lite barnmatskok på spisen. En kastrull blåbärspuré, en kastrull kycklinggryta med örter och en kastrull gröna ärtor står och puttrar i skrivande stund. Det gick nämligen väldigt bra med maten igår, så jag har en teori om att Alva vill testa nya smaker och vill ha lite variation. Igår åt hon majs- och potatispuré med torsk i dillsås till lunch och katrinplommonpuré till efterrätt, leverpastejmacka och röda bär till mellis samt havregröt med mango-/päron- och äpplepuré till middag. Vi testar lite nytt och kör på lite renare smaker; att allt inte mixas ihop. Det ska nog gå bra. Men det finns inget som Alva tycker är så gott som smörgås, och igår när jag bredde leverpastej på gillades den också. Det känns lite bättre att ge henne bröd med något på, så hon får i sig lite näring också.

Vi är även ute och njuter så mycket som möjligt av vackra maj. Det är så mycket sommarblommor som kommit att jag misstänker att det inte finns något kvar till midsommar! I måndags plockade vi en bukett med hundkäx, mandelblom, liljekonvaljer, skogstjärna och gökört. Vi och vi - det var nog snarare jag som plockade blommor; Alva låg i vagnen, Bengt suckade för att vi var tvungna att stanna hela tiden och hundarna trampade ner blommorna.

Vi ser fram emot sommaren, även om Bengt måste jobba större delen av sitt sommarlov...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar