fredag 27 januari 2012

Om kvällar som aldrig blir som man tänkt sig

Emma:

Trots att jag nu varit mamma i femton månader verkar jag inte lärt mig att planera in sådant som kan bli fel. Jag ägnar inte en enda tanke på att lillsnörpans planer förmodligen inte stämmer överens med våra. Ta i går till exempel, varken jag eller Bengt hade en tanke på att fröken skulle reducera sin middagsvila till trettio minuter - vilket självklart resulterade i kaos vid Bengts födelsedagsmiddag. Självklart. Vi fick dinera ackompanjerat av klassisk musik samt en illvrålandes unge. I tappra försök att rädda middagen turades vi om att knata runt med henne medan den andre åt. Mycket roligt.

Och ändå, med detta färska minne i behåll begriper jag inte bättre än att glömma möjliga felkällor. Jovisst, när sambon gav sig av på galej i kväll skulle jag och Alva ha riktigt tjejmys. Absolut. Vi skulle mysa vid middagsbordet med god mat och tända ljus. Efter tre tuggor tyckte Alva att hon var färdig och lämnade sin mor och det tända ljuset ensamma vid middagsbordet.

Nåväl, Alva somnade för natten vid sju. Jag tog mitt naturgodis och kröp upp i soffan framför det första av alla fyra avsnitt Desperate Housewives jag laddat upp med. Jodå. Tjugo minuter senare vaknade Alva. Och så fortsatte det resten av kvällen. Till sist, när klockan blev tio gav jag upp och kröp till sängs. Inte riktigt vad jag föreställt mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar