tisdag 24 januari 2012

Efter regn kommer solsken


Emma:

Eftersom Alva hade feber igår morse fick hon stanna hemma från förskolan. Feber släppte dock sitt grepp på eftermiddagen, så i dag skickade vi iväg henne på hennes första "riktiga" dag på förskolan. Det var plågsamt att lämna henne. Hon sparkade med benen i panik och skrek helt hysteriskt när jag satte ner henne i famnen hos VFU-studenten. Jag har aldrig hört Alva skrika så, och jag lämnade salen med ett hej då och raska steg därifrån för att göra smärtan så kort som möjligt.

Det var inte roligt. Jag hade inte roligt resten av den dag heller, för den delen. När jag hämtat en trött men oskrikandes Alva på förskolan släpade jag ner henne och min febriga kropp ner på stan för att köpa present till Bengt som fyller gubbe + 1 på torsdag. Bara för att konstatera att jag inte hade mitt Visa-kort i plånboken. I panik började ringa till Bengt, som inte svarar, samt runt till alla butiker och caféet jag var på när jag använde det senast. Inga träffar. Alva serverade en stinky-blöja så det var bara att packa i ungen i vagnen igen och dra hemåt. Eller hur?

Visste ni att barn som verkligen börjar behärska att gå även utomhus inte längre vill åka i vagnen. Så vi gick hem, Alva, jag och stinky-blöjan. Fyrtiofem minuter tog en annars tiominuterspromenad. Hej och hå.

Visa-kortet kom till rätta i Bengts plånbok. Stinky-blöjan var lätt att bli av med. Febern börjar faktiskt gå ner och Alva har varit på alldeles utmärkt humör resten av dagen, fastän hon bara sov 45 minuter på förskolan. Fastän hon bara åt några skedar tomatsoppa och ett par makaroner till lunch (ööööh soppa till ett gäng 1-åringar? Förskollärare borde få bättre betalt.). Allt ordnar sig till slut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar