måndag 9 januari 2012

I morgon är dagen ingen har väntat på

Emma:

Nu finns ingen återvändo. Min lilla, lilla tjej ska börja förskolan. Femton månader gammal kommer hon vara när inskolningen är klar och hon får möta världen på egen hand. Ångesten har väl lagt sig någorlunda eftersom jag efter hand insett att det inte riktigt är i morgon som Alva börjar förskolan, utan om två veckor då jag ska lämna henne där på morgonen och hämta henne först på eftermiddagen.

Den enda tröst jag har är att det är hundra resor värre för mig och Bengt än för lilla Alva.

I övrigt är jag allmänt stressad inför opponering och respondering av litteraturstudien, samt starten av ny kurs nästa vecka med allt vad det innebär. Det är väl i och för sig bra att alla stressmoment hopar sig samma veckor så jag slipper dra ut på det. Jag försöker i alla fall riva av några träningspass på gymmet då och då för att få lite eskapism från verkligheten. Det är förvånansvärt skönt, inte bara att träna utan även att få komma hemifrån och få lite egentid. Man behöver väl det, antar jag...

2 kommentarer:

  1. Det kommer gå så himla bra för Alva på förskolan och precis som du skriver det är värst för oss föräldrar.

    Kul med plugg, vad är det du läser till? Jag har hemtenta nu på fredag och börjar sedan delkurs 2 på lärarutbildningen den 24:e, ny termin och nystart alltid lika skoj!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag pluggar till lärare, jag också! Mot gymnasiet i svenska och religion. Har än så länge klarat av termin 6 av 10. Vilka ämnen ska du undervisa i?

      Radera