tisdag 14 juni 2011

Tiden den går

Bloggen blir lidande nu när jag tränar istället där jag normalt sitter och bloggar... Men jag går ner i vikt i alla fall, så det får det vara värt! Jag passar på att blogga nu istället, när Alva sitter och leker för sig själv på golvet. Det blir väl inte lika omfattande blogginlägg, men jag gör så gott jag kan.

Alva liten utvecklas och utvecklas, fast hon inte kryper än så är det en massa nya saker hela tiden. Hon har nya ljud vilka hon kombinerar med gamla ljud. Hon äter som en häst och numera klarar hon sig utan att amma dagtid, och förhoppningsvis snart även nattetid. Hon är mycket mer fysiskt aktiv, hon studsar, diggar, sjunger, viftar och bankar. Hon har lärt sig att putta ifrån sig från matbordet med hjälp av fötterna (se bild). Hon är tydlig med vad hon vill och inte vill. Hon vill till exempel INTE ha solhatt på sig. Den sliter hon av sig innan jag ens hinner sätta den på huvudet. Hon har även börjat hjälpa till när man klär av henne, och ibland sliter hon av sig kläderna när man håller på att klä på henne. Det har börjat bli svårt att ta kort på henne då hon alltid sätter igång att garva när hon ser kameran eller vill ha den själv. Eller så kan hon inte sitta still. Ibland tycker jag till och med att hon skakar på huvudet när hon inte vill ha något, eller nickar när hon vill ha något.

Sömnen fungerar sådär. Inatt vaknade hon halv fyra och somnade inte förrän halv fem igen. Hon var jättvaken och satt i sängen och vevade. Hon har börjat vända sig till mage på nätterna och blir skitsur när hon ligger på mage - men istället för att vända sig om ligger hon kvar och gråter. Smart! Men som sagt, snart ska vi börja jobba med nattamningen, vi ska få klartecken från BVC först och dit ska vi nästa vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar