måndag 20 juni 2011

Alla dessa beslut som ska fattas

Emma:

Alla dessa val man måste göra i strävan efter att vara en bra förälder. Jag vill väga in så mycket information som möjligt, fundera, så jag kan stå för beslutet jag fattar. Bra försäkring måste man ha, man kan inte ha den billigaste utan man måste sätta sig in i försäkringarna så att det blir rätt. Det ska bli ett bra pris och så förmånligt som möjligt. Gåstol eller inte? Det kan försena barnets motoriska färdigheter. Barnmat? Ja, den ska ju helst göras själv, eller så ska man köpa den där dyra KRAV-märkta ekologiska dyyyyyra barnmaten, för det finns inte tillräckligt med järn i den köpta barnmaten. Och så ska ju barnet tycka det är gott, förstås. Inte ge pärondricka att dricka till. Dessutom måste man vara uppmärksam på att barnet inte får  i sig fel produkter. Inga ägg innan 6 månaders ålder, jordgubbar ska man vara försiktig med - för några år sen skulle man inte ge jordgubbar till barn under ett år men nu ska man visst det, mat med nitrat - typ spenat - får man INTE ge, de får inte dricka mjölk till maten för då försämras förmågan att ta upp järn, men mjölkprodukter måste de ju få i sig för kalcium är bra för skelettet. Fast man ska vara försiktig med mjölkprodukter om barnet nu skulle vara allergisk mot mjölk.

Och nu när tanden kom upp skulle det naturligtvis köpas tandkräm. Vilken tandkräm? Man ska stå där, läsa på förpackningar så det blir rätt ålder, fatta beslut om vilket märke som är lämpligast, kolla pris, och samtidigt ska man ha i åtanke att det ska visst inte vara bra om det smakar frukt, det är för söt smak på barntandkräm. Vuxentandkräm Zendium extra mild ska visst vara det ultimata.

Då orkade jag inte mer. Där på Maxi orkade jag inte väga in alla aspekter och måsten. Det är ju bara tandkräm. Jag struntar i vad BVC säger när vi berättar att vi köpte vanlig barntandkräm. Det är tandkräm som görs för barn, det är nog ingen fara. Det är nog ingen som skadas. För jag orkar inte hela tiden sträva efter att fatta perfekta beslut, det är nog nu. Jag sjunger sånger med mitt barn, vi leker tillsammans, vi är ute och går promenader i ur och skur, jag tar på henne rena kläder som tvättas med parfymfritt tvättmedel, jag tvättar hennes ansikte med vatten, likaså rumpan vid blöjbyte - inga våtservetter, jag står och gör storkok av både fruktpuréer och barnmat till henne... Jag lägger ner hela mitt liv på att ge mitt barn ett så bra liv som möjligt.

Det gör nog inget om tandkrämen smakar frukt.

2 kommentarer:

  1. Vet du vad Emma, det gör inget om du köper barntandkräm, ger oekologisk billig barnmat, tvättar med parfym eller gör ren hel ungen med våtservetter. Jag gör precis allt det där och mina barn är helt perfekta! :)
    Det viktigaste är kärlek och trygghet och att livet funkar för er! Kram

    SvaraRadera
  2. Tack för kloka ord, Vånkan! :D

    SvaraRadera