söndag 12 december 2010

Rädslor


Emma:

En mammahjärna resonerar inte särskilt rationellt när det kommer till faror för barnet. Min hjärna är i alla fall inte särskilt rationell. Det var ju en bil som sladdade in i en barnvagn härom veckan, varpå den 2,5 månader gamla babyn dog. Därför kanske det är ganska rationellt att vara allmänt rädd för alla bilar när jag är ute och går med barnvagnen.

Och en av de vanligaste skador hos spädbarn är fallskador, så helt irrationellt är det väl inte att knappt våga lägga barnet någon annanstans än på golvet. Fast då finns risken att hundarna ska trampa på henne. Det var mitt största problem när jag kom hem från BB; var gör man av barnet? Ska man sitta och hålla i det hela tiden eller? Kan man bara lägga det i soffan?

Att vara rädd för RS-viruset är väl inte heller så dumt. Detta osynliga mördarvirus (nåja, förkylningsvirus då) kan lura bakom varje hörn (eller åtminstone i varje nysning). Jag törs inte riktigt låta Alva träffa andra bebisar... jag tycker mig ha sett en tendens till att föräldrar förnekar att just deras barn har drabbats av RS-viruset. "Nä, lille Åke har en helt vanlig astmaförkylning, det är inte RS". Okej, men det är just vanlig förkylning med andningsbesvär som jag är rädd för att Alva ska få. Just det där med andning, eller snarare att hon inte skulle andas, har varit min stora skräck redan under graviditeten. Jag drömde i stort sett mardrömmar och såg kvävningsrisker med allt...

Och PSD är väl inte så konstigt att man är rädd för som småbarnsförelder? Jag törs inte skriva ut hela namnet ens...

Men mest orolig är jag för att min barn ska bli stulet. Det är inget man hör om dagligen precis, att barn blir stulna, men det betyder ju inte att det ska hända just mig. Alva är ju världens finaste barn, så det är ju inte så konstigt att hon är i farozonen. Jag törs inte lämna henne ensam någonstans, knappt ens i trappuppgången när jag ska gå och hämta hundarna för att gå ut på hundpromenad. Varenda människa vi möter är misstänkta barntjuvar. Till och med grannen som har en egen lika gammal bebis. Så jag varnar er, stay away from my baby!!

1 kommentar: