onsdag 1 december 2010

Alva fyllde 5 veckor igår

Emma:

Har suttit och googlat efter information om vad som händer med en mammas hjärna när hon ammar. Söker man på amningshjärna kommer det upp tusentals resultat där kvinnor har skrivit om sin fantastiskt förvirrade amningshjärna. Men vad jag än söker på kan jag inte hitta någon vetenskaplig information i ämnet. När jag läste psykologi på högskolan minns jag att vi pratade om hjärnan hos en nyförlöst kvinna, hur en kvinnas hjärnaktivitet förändrades från det att hon fött barn samt en tid framöver för att kunna fokusera på barnet och inte störas av omgivningen. Hjärnaktiviteten visade att kvinnan var mer uppmärksam än vanligt på lurande faror i omgivningen och var väldigt fokuserad på att tyda sitt barns signaler. Detta på bekostnad av annan hjärnaktivitet.

Min hjärna är helt fantastiskt förvirrad. Jag kan inte lita på den längre. Jag med mitt superminne och råkontroll på allting. Nu helt
plötsligt har jag ingen aning om någonting längre. Häromveckan när jag skrev mitt inlägg om kaffe latte hade jag glömt spisplattan på, vilket jag upptäckte en och en halv timma senare. Jag städar undan saker och har ingen aning om huruvida jag sett det eller inte, än mindre var jag kan tänkas ha lagt det. Nu är vi alltså två i familjen som inte har någon koll. Katastrof! Jag har dessutom glömt att börja ge Alva D-dropparna, vilket jag skulle börjat med när hon fyllde en månad. Igår glömde jag bort att det var hennes 5-veckorsdag.

Igår när jag vek tvätt stod jag dessutom och grät för att Alv
a blivit så stor och att vi har ett par bodys som hon inte kommer kunna ha på sig igen för att hon vuxit ur dem. Ångest.

Nåja, vi firar Alvas 5-veckorsdag en dag för sent med lite bilder.
..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar