lördag 11 december 2010

December slaskar

Alva i sin mammadesignade klänning
Emma:

Det verkar inte finnas något som kan bringa mig ur fattningen som slask. Idag är den enda dagen enligt väderleken som det är plusgrader, sen ska det redan inatt bli kallare igen. Med andra ord borde alla kommunens lastare vara ute och skrapa bort slasket nu. Till allas förvåning (?) är det precis det dem inte är, utan snöröjarna sitter hemma och pimplar kaffe och skrattar gott till metereologernas spådda snöväder. Det är moddigt, slaskigt och blaskigt överallt. Jag hade förmodligen varit mindre blöt om fötterna om jag hade trampat runt i Kalmarsund. Vår Emmaljunga CrossCountry V90 SUV Jeep slirade ungefär lika stadigt som snubben polisen tog för rattfylla på Larmgatan med 1,6 promille alkohol i blodet i torsdags. Att korsa vägen i 2 dm frysande snöslask är ett i stort sett omöjligt projekt. Jag må vara gnällig när vi diskuterar Kalmar kommuns snöröjning men det är bara för att jag förmodligen skulle ha varit världens bästa snöröjare - om jag nu hade varit snöröjare. Nu är jag inte det, till Kalmarbornas stora förtret.

Just nu sitter jag och tittar på en dokumentär om Robert Edwards. Började tjuta när jag så ett barn födas genom kejsarsnitt. Jag har aldrig varit särskilt insatt i diskussionerna om IVF, men kan erkänna att jag blivit lite mer intresserad nu efter Alvas nedkomst. Det är svårt att förstå hur det är att vara ofrivilligt barnlös när man själv är barnlös. Det är först nu när Alva kom till jorden som jag förstår hur fruktansvärt det måste vara att inte kunna få barn. De ofrivilligt barnlösa är värda all hjälp de kan få. IVF är inte mer leka Gud än vad det är att vaccinera mot Polio, så det så.

Har hamnat i sytagen, så nu har jag sytt en klänning till Alva, och ett par byxor. Hon har klänningen på sig för första gången idag. Imorgon har hon väl vuxit ur den. Hon växer ur allt nu för tiden. Nu har jag plockat fram alla 56-kläder och snart måste jag nog ha en liten farväl-ceremoni till 50-kläderna med lite tårar och begravningsöl. Kläderna i storlek 56 sitter som ett smäck nu, så det är bara en tidsfråga innan hon har vuxit ur dem också. Vi har en stor bebis...

5 kommentarer:

  1. Jag är snöröjare :-(

    Jättefin klänning, kan jag beställa en likadan? (Fast storleken större)/Åsan

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Hahaha jag antar att det inte är du som fattar beslut kring när det ska röjas snö? ;)

    Tack! Klänningen bör ej synas i sömmarna, jag är ju inte känd för att ha särskilt mycket tålamod...

    När bjuds det på kaffe på söder då? /Emma

    SvaraRadera
  4. Jag älskar den Svenska vintern, men Fy för slask och modd! Det blir så himla fult också sedan när det ligger kvar länge och det blir alldeles grått och nästan svart av avgaser och annat skit! Då får det heldre vara riktigt kallt och massa vit snö!

    Vilken fin julklänning du sytt! Så duktig du är!Hon är jättesöt i den Alva! :)

    Vi har det likadant här. En växande bebis i raketfart och kläder som endast används ett par gånger! :) Hur lång är, och hur mycket väger Alva nu? Mattias väger 5,5kg och är 56 cm... ;D

    SvaraRadera
  5. Ja, när det är riktigt kallt är det inte lika obehagligt heller, eftersom luften är torrare...

    Oj vad han växer, Mattias!! Sist vi var och vägde Alva för snart två veckor sedan vägde hon 4600 och var 54 cm. Då hade hon gått upp 600 gram och vuxit 2 cm på två veckor, så jag tror inte hon är långt efter Mattias!

    SvaraRadera