torsdag 30 december 2010

Håll till vänster!

Emma:

Nej, jag diskuterar inte politik, där tillämpas nämligen högerregeln. Även i rulltrappan bör detta icke tillämpas, då man håller till höger när man står still så att man kan bli omkörd på vänstersidan.

Men häromdagen när jag kom med hundar och barnvagn på cykelbanan, varav mina hundar går fot på vänster sida av mig, får jag möte av en tjej och en kille. Tjejen vägrar ändra kurs, så hennes partner måste ta tag i henne för att vi inte ska krocka. Då mumlar hon, när hon passerat "jag trodde det var högerregel". Ähum, hon är inte ensam om detta. Nu är jag säkert helt krejzy, tycker 70% av er som sitter hemma, förmodligen har ingen av er hund som ni gått på valpkurs med.

Faktum är att man lär hunden att gå fot på vänster sida, vilket inte är helt oävet eftersom man som gångare ska gå på vänster sida av en väg. Detta för att man ska ha full koll då man ser bilarna man möter. Skulle man gå på höger sida skulle bilarna komma bakifrån, och då har du inte samma möjlighet att väja om det är någon bilist som inte har sett dig. Eftersom en hund ibland kan vara lite oregerlig har man alltså hunden på sin vänstra sida, så att man som gångare befinner sig mellan hund och bil. Det finns även fler anledningar till att man för hunden på vänster sida, vilket jag länkat till nedan.

Det finns ingen lag eller generell regel om att man ska gå på vänster sida av varandra när man möts, men det rekommenderas att man som gångare ska hålla till vänster. Och är det inte lite enklare om vi alla följer dessa rekommendationer? Och i värsta fall, om ni verkligen tycker förslaget är urbota dumt, kan inte du som ensam gångare göra ett undantag när ni möter mig med barnvagn i höger hand och två stora hundar i vänster, kan inte du väja för mig och låta mig gå på vänster sida?

Så för att summera detta: håll till höger politiskt eller när du cyklar/kör bil, håll till vänster när du går.

Transportstyrelsen
Om hunden, varför vänster sida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar