måndag 11 oktober 2010

Säte

Bengt:

Så, bäbis befinner sig alltså inte med huvudet nedåt, som brukligt är, utan uppåt.
Detta kallas alltså för att vara i säte.
Jag har inte hunnit läsa om vad detta innebär exakt, men jag vet att om bäbis inte vänder sig om, så blir det en specialfödsel i vilket fall...
Shit! Nu rör det sig i magen på Emma. Det påminner väldigt mycket om filmen ALIEN när man ser det utifrån.
Mäktigt!!!
Kanske vänder den sig nu? Kanske kan det bli en "vanlig" födsel ändå?
Fortsättning följer...

2 kommentarer:

  1. Vilken liten busunge ni har i magen som inte vill vända sig.. Men ut kommer den på något sätt :)

    SvaraRadera
  2. Min nummer två kom med rumpan först och det gick jättebra, vet även en förstagångsföderska som födde i säte men dock så visste ingen om det förrens hon började krysta så det var bara att gilla läget så att säga, gick ävenm jättebra för henne.. Det dom kommer att försöka göra är att vända bebis tillrätta med att dom ger modern bricanyl tror jag det var och genom ctg och ul så hjälper en läkare till att försöka vända på barnet i magen.. Jag försökte tre gånger med min tös men det gjorde jätte onte (vilket är individuellt!!) så jag avbröt fler vändningsförsök, steg nummer två var att dom röntgade bäckenet för att se så att "passagen" var stor nog och sen steg tre är att dom kollar nogrannt bebisens tillväxt så att den inte är för stor när den kommer ut.. Man får välja om man vill föda vaginalt eller göra snitt men dom rekommenderar oftast inte en förstagångsföderska vaginal förlossning eftersom rumpan är mycket större än huvudet och det är mer risk för komplikationer under en sätesförlossning. Har dock inte hört någon men min läkare sa så.. Jag önskar er all lycka till med vad ni än väljer att göra.. Att få ett "rumpbarn" ger barnet tur i livet och det sägs att dom blir väldigt smarta :)/A

    SvaraRadera