fredag 15 oktober 2010

Ny vecka! (36 +1)


Så här ligger alltså INTE Mumble, utan uppochner
Emma:

Höggravid. Hormonerna flödar, i synnerhet hos Bengt. Han blir arg för minsta lilla motgång, och igår när jag fick en kraftig sammandragning var han på väg halvvägs till BB. Jag är ganska lugn än så länge, bebis har ju inte ens sjunkit ner utan ligger fortfarande högt upp och trycker mot revbenen. Tjockisen där inne har det riktigt trångt och bökar och sträcker sig på kvällarna. Den har ofta mycket vakentid på kvällarna, det är då den är som mest aktiv och stökar runt. Lilla Mumble ligger fortfarande i säte, så det är huvudet som ligger och trycker mot revbenen...

Allt är såååå mycket jobbigare nu. Jag struntar ofta i att ta på mig strumpor, bara för att det är så jobbigt att nå fötterna, sticker hellre in fötterna i ett par tofflor istället. För att inte tala om skor... Jag köpte ett par billiga "Ughs" i storlek 39 (två storlekar större än vad jag egentligen har) bara för att slippa problemet med att få på mig skorna. Sen när fötterna återgått till sitt normala tillstånd igen får man väl ha raggisar på sig i skorna, det blir varmt och gött på långpromenaderna i vinter...

Så här står det om graviditeten i min vecka:

Bebisen lägger fortfarande på sig – ungefär 28 gram om dagen. Den väger kring 2,7 kg och är ungefär 47 cm lång. Vid den här tiden kan du eventuellt känna att bebisen rör sig nedåt och trycket i den nedre buken ökar. Detta gör att dina lungor och din magsäck får mer utrymme och det kan bli lite lättare att äta och andas.

Det kan däremot bli jobbigare att gå – för en del kan det kännas som om bebisen är på väg att ramla ut! Det fortsatta trycket på blåsan gör att du kan behöva gå på toa ofta. Fortsätt äta bra, både för din skull och bebisens. Läs vår kostguide om du vill ha inspiration.

I slutet av denna vecka anses du fullgången och bebisen kan i princip födas när som helst från denna tid. (Mellan 37 och 42 veckor räknas graviditeten som fullgången – innan 37 veckor anses bebisen underburen och efter 42 veckor överburen.)

2 kommentarer:

  1. Åh så spännande Emma! Nu är det verkligen nära!
    Haha jag köpte också Uggs, hade dom t o m när jag gick på den enda festen jag var på som gravid. Fast oroa dig inte för att dom ska bli för stora sen, mina fötter har inte gått tillbaka än så det tar nog ett tag ;-) Om de någonsin går tillbaka...Hahaha!
    Lycka till nu! Kram på dig!!!
    Helen H

    SvaraRadera
  2. Precis vad en skofetischist som gråter över att hon inte kan ha sina stövlar, vill höra!! :D /Emma

    SvaraRadera