torsdag 21 oktober 2010

En ända, eller kanske en enda?


Emma:

Svenskläraren i mig sover aldrig. Inte ens gravidhjärnan har lyckats förstöra mitt absoluta gehör för rättstavning. Störningsmomenten just nu är att vissa verkar ha väldigt svårt att skilja på ända och enda, och skriver "en ända", alltså "en rumpa", när de egentligen menar en enda. Det är väl enkelt att skilja på enda och ända? Ordet enda härstammar från räkneordet en eller ett, och det har vi ju inga problem med att stava rätt, eller hur?

Och så var det ju det här med de och dem... Det är godkänt att skriva dom istället för dem, det bryr jag mig inte om, men det fungerar inte att skriva dom istället för de. Det blir ju alldeles galet. Till de förvirrade brukar jag ge rådet att byta ut de eller dem i meningen till han eller honom, ifall man är osäker, då är det lättare att höra vilket som blir rätt. Uppenbarligen har dock folk mycket mycket svårt idag med att veta när man ska skriva han eller honom också. Jag hoppas att jag kommer kunna lära mina kommande elever rätt, så att det finns några människor på jorden som får till det i alla fall.

Snart ska jag laga mat till min käresta som kommer hem från jobbet klockan 18.00. Jag har gravidcravings på rostade rotfrukter, så det är vad som erbjuds idag tillsammans med béa och en köttbit.

4 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Erm...ok, då känner jag mig lite träffad här!
    Jag tycker stavning är rätt svårt, har alltid varit dålig på det. Däremot älskar jag att skriva, talar tre språk och läser mycket så jag borde ju vara bättre på att stava, men det vill sig licksom inte... Ta inte illa upp, men för vissa ter sig inte detta självklart hur man stavar dem och dom eller ända och enda... ;)Hoppas du inte stör dig allt för mycket på mina stavfel när du läser min blogg, för det är ju endå innehållet som är det viktiga och inte "de små stavfelen" :)

    SvaraRadera
  3. Det hade jag aldrig kunnat gissa! Hittar sällan eller aldrig några stavfel i din blogg. Min irritation grundar sig i nonchalansen till rättstavning... Mitt inlägg var nog smått opedagogiskt, men till mitt försvar är jag inte färdig med pedagogiken i lärarutbildningen :)

    Med mina "rättstavningsinlägg" vill jag bara påminna min omgivning om hur tokigt det kan bli och uppmärksamma folk på vad som är vanliga fällor i språket. Mer som hjälp än stjälp...

    Jag stavar också fel ibland.

    SvaraRadera
  4. Det är bra att du vill hjälpa och inte stjälpa, men det är lätt att känna sig som någon som är sämre när man läser ett sådant inlägg...

    Nåja, Nu färstår jag dig lite bättre.
    skönt att man kan vara rak mot dig.
    Ha en trevlig dag! :)

    SvaraRadera