fredag 22 oktober 2010

Ännu en vecka har gått... (37 +1)


Emma:

Då har ännu en graviditetsvecka gått. Magen är om möjligt ännu större och numera konstant stenhård av alla sammandragningar. Det är exakt 18 dagar kvar till det planerade kejsarsnittet, som numera ligger högt i kurs. Förmodligen blir det kejsarsnitt för vår del - även om det känns lite otäckt med ett kirurgiskt ingrepp.

Tiden går långsamt. Jag försöker fylla dagarna och planera in saker så man har annat att tänka på än att hålla på och räkna ned till den 9:e. Idag blir det Ikea. Det ska bli intressant att se hur mycket man orkar med på Ikea, men det blir en naturlig paus på Ikearestaurangen i alla fall. På söndag blir det förmodligen en dagstripp till Västervik, och nästa vecka är barnmorskebesök inplanerade. Förhoppningsvis får jag träffa Maria och Melvin nästa vecka, och om jag har tur orkar jag ta mig till Melvins dop den 31:e. Men som sagt, man är inte så rörlig längre...

Såhär står det om min graviditetsvecka, även om vikten inte riktigt stämmer (Mumble vägde 2900 g för två veckor sedan).
Nu väger bebisen kring 2,8 kg och är nästan 49 cm lång. Bebisens huvud ligger nu förmodligen nere i ditt bäcken och skyddas av den omgivande benstrukturen. Detta ger benen och underkroppen mer plats att växa.

Många bebisar har nu huvudet fullt av hår som är ungefär 3,5 cm långt. Men det behöver inte ha samma färg som ditt – mörkhåriga par kan bli överraskade av nyfödda bebisar mer blont eller rött hår och ljushåriga föräldrar kan få bebisar med mörkt hår. Och så finns det förstås bebisar som inte har något hår alls.

A propos hår, så har nu det mesta av den duniga kroppsbehåring som kallas lanugo och som din bebis haft sedan 26 veckor försvunnit, liksom det mesta av fosterfettet (vernix caseosa). Bebisen sväljer detta, liksom andra avsöndringar, och lagrar dem i tarmarna. Detta kommer att bli bebisens första bajs, som kallas barnbeck (eller mekonium).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar