måndag 11 juli 2011

Jag mötte Lassie

Emma:

Jag har aldrig tyckt det varit något speciellt med kändisar. Man har under sina 30 år träffat på lite kändisar här och där: jag har serverat öl till Björn Ulveus klockan tio en lördagsmorgon, jag har suttit  på samma bio som Sofia Soffipropp Eriksson, Robert Gustavsson har man ju sett någon gång eftersom han har lägenhet i stan, Helena Bergström har frågat mig vad klockan är och så vidare och så vidare. Inget att hetsa upp sig över. Som sagt, det är inget speciellt med kändisar, de är helt vanliga människor.

Ända till jag stod på handelsbanken här i Kalmar och Henrik Schyffert kom in. Jag visste inte var jag skulle ta vägen! Eller, först så tyckte jag bara att det såg ut som Schyffert, men blev inte säker förrän han ropade till sin dotter på bred stockholmsdialekt "Kolla Tuva, där kan du tygla dina mynt!" och pekade på myntmaskinen. Då visste jag att det var han. Jag stod och resonerade med mig själv. Vad gör man? Tar man fram mobilen och tar ett kort på honom? Ska jag ringa till någon? Ska jag gå fram till Schyffert och prata med honom? Jag fattade snabbt det enda rätta svenska beslutet att Bengt skulle få komma hit och uppleva storheten varpå jag sms:ar honom. Bengt och Alva kommer inlallandes efter tio minuter. "Där är han!" viskar jag och nickar med huvudet åt Schyfferts håll. Bengt fattar ingenting. Han har inte ens sett mitt SMS. När jag berättar att Schyffert sitter där rycker han på axlarna och påpekar att Schyffert faktiskt har stuga på Öland, så det är ju inte så konstigt. 

Är det bara jag i hela världen som begriper det stora i att ödet har lett mig och Henrik Schyffert samman till en och samma plats?

Nu förstår jag i alla fall att det faktiskt finns kändisar som är värda uppmärksamhet. Det finns människor som är liiiiite coolare än alla andra. Och jag ser förmodligen upp till Schyffert mer än jag anat. För han har verkligen gjort bra grejer, han med Killinggänget har verkligen förändrat Sverige. Vad hade min tonår varit utan Nilecity, Hassan eller Glenn Killing?

Och vet ni? Henrik Schyffert har rosa skal till sin iPhone. Det är ironi på hög nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar