torsdag 24 mars 2011

Sommartid om hörnet


Emma:

Klockan är 09.10 och Alva har inte stigit upp för dagen än. Hon sover som en stock i vår säng, fast hon har sovit halva natten i sin egen säng inatt - vilket känns alldeles fantastiskt. Det kanske är därför jag vaknade vid 7 i morse och kände mig alldeles otroligt utvilad. Sömnkvalitén försämras säkerligen avsevärt när jag inte behöver ligga som en ostbåge runt Alva och försvara henne mot rullande pappor, kvävande kuddar och täcken eller klumpiga hundar. Snacka om sekundbevakning. Nä, istället sov lillfröken i sin egna säng och jag var tvungen att känna efter med handen på hennes mage om hon andades en gång i kvarten. Men jag sov säkert gott däremellan.

Det blev ingen löpning igår. Jag satte mig på cykeln istället. Det blåste ju bara 12 m/s, men jag hade bestämt mig för att cykla och då kan ingen orkan i världen sätta stopp för det. Jag har inte suttit på en cykel på 13 månader, cyklade inte under hela graviditeten och har inte gjort det sedan Alva kom. Men precis som de säger de där visa människorna, att har man en gång lärt sig cykla...

Jepp, mjölksyra efter 300 meter. Jag började dock i motvind och fick härlig medvind på vägen hem, så när jag kom hem mådde jag bra och tyckte jag hade cyklat supersnabbt hela rundan. Jag lyckades cykla 8 km, vilket idag visade sig vara fantastiskt alldeles för mycket. Inte för att jag har träningsvärk, inte någonstans, men jag kan ändå varken stå, gå eller sitta...

Alva har för övrigt lärt sig ett nytt ljud. Hon kör ut tungan mellan läpparna och spottar så det bara stänker saliv. Själv är hon helnöjd över sina prestationer. Nu har vi anmält oss till både babysim och kyrkans babysång, vilket båda kör igång nästa vecka. Från att inte haft någon veckolig aktivitet alls uppgraderar jag till 2 inbokade aktiviteter varje vecka. Förutsatt att Alva tycker det är skoj förstås. Babysången börjar halv tio varje torsdag, och nu är klockan snart halv tio och Alva har alltså inte stigit upp än, så hon kanske inte kommer vara sådär överförtjust över att ställa klockan... I synnerhet inte nu när allt kommer hända en timma tidigare efter omställningen till sommartid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar