fredag 4 mars 2011

Nu tar jag fredag


Emma:

Disken är diskad, lägenheten dammsugen och skurad. Det är rent och fint här hemma, fast vi hann inte stöka ner så mycket när vi var bortresta.

Var inne i en Zarabutik häromdagen och kollade barnkläder. Blev helt kär, tror inte det fanns ett enda plagg jag tyckte var fult. Men nu har Zara öppnat en webbutik, så nu kan jag sitta här hemma och handla. Livsfarligt. Varför finns inte Zara i Kalmar?

Ibland undrar jag hur mycket Alva förstår. Idag när jag skulle städa satte jag henne i babysittern. Panikskrik. Bara att sätta henne i bärselen, konstaterade jag, och började ta på mig den. Alva blir tyst. Då tog jag av mig bärselen, i tron om att hon kunde sitta i babysittern ändå. Panikskrik. Jag tar på mig bärselen igen. Alva blir tyst. Finns det ens möjlighet att hon kan förstå sambandet? Eller var det ren slump?

Imorgon ska vi börja med smakisar. Alvas pappa har äntligen givit sitt godkännande till att ge henne smakportioner, så imorgon börjar vi med potatis. Sen blir det morot. Det ska bli roligt. Och jag hoppas verkligen att jag kan laga Alvas mat själv i framtiden. Jag litar inte riktigt på barnmatsföretagen, jag tror jag kan göra bättre själv. Fast det blir det väl Alva som bestämmer, om det finns tid till det eller inte. Man får väl köpa ibland, det är ju inte meningen att man ska gå på knäna och slita sitt hår för att ungen ska få mat. Men enligt Plus igår var det hälften så mycket järn i den köpta barnmaten som i den man gör själv, och det är ju inte så roligt. Man vill ju att barnet ska få i sig den näring det behöver.

1 kommentar:

  1. Hej Emma!
    Ville bara säga att det är massor av järn i köpt gröt för barn, t ex mild havregröt som är från 4 månader (det är därför bvc hellre vill att man ger köpt än hemlagad gröt) och det är ju en bra frukost/kvällsmål och då vet ni att hon får i sig tillräckligt med järn.
    Men först ska det ju smakas såklart! Milli ville inte ha så mycket rotfrukter i början utan vi fick ge gröt tills hon fattat att hon skulle svälja maten också :-) Sen gick det fort! Fast hon var sjuk pga vaccination när hon var 4 mån så vi började ge smakisar först vid 5 mån. Mosad avokado gick också bra!
    Bara lite tips :-)
    Kram kram Helen

    SvaraRadera