onsdag 23 mars 2011

Det lönar sig att vara envis


Emma:

Nu börjar jag tröttna på att lilla Alvisen sover hos mamma och pappa hela nätterna. Hon totalvägrar att sova i sin egna säng och än mindre somna i den. På dagarna får vi ha henne på magen och ligga och vagga henne till sömns. Icke hållbart. Så idag gav jag mig tusan på att hon skulle somna i sin egna säng, det tog 20 minuter. Jag lade ner henne, hon skrek, jag tog upp henne, vaggade henne tills hon lugnat sig och lade ner henne. När vi kört det på repeat några gånger tröttnade Alva och började snutta på sin snuttis istället, till sist somnade hon. Nu har jag plötsligt händerna fria!

Igår gjorde jag mig till och gjorde värsta morotspurén med kokta morötter, en skvätt olja och bröstmjölk som jag mixade med stavmixern. Efter den smått misslyckade morotspurépremiären var självförtroendet i botten, men har jag bestämt mig för något så ger jag inte upp i första taget. Och moderns matlagning gick hem! Alva nästan slukade morotspurén och verkade tycka att det var lika gott som gröt. Hon känns så stor när hon sitter där och smaskar i sig mat. Och det börjar hon väl bli också, hon fyller 5 månader på lördag...

I eftermiddag blir det en långpromenad i det vackra vårvädret. Igår gick vi 4 km, så jag skippade faktiskt löpturen på kvällen, men det är inte hållbart i längden så idag blir det en kortare promenad och löpning ikväll. Jag läste en artikel om tempoväxling som jag tänkte jag skulle testa om andan faller på, det beror ju lite på min dagsform.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar