fredag 11 mars 2011

Alva går loss

Emma:

Alva har numera förärats en plats på golvet, eftersom ungen inte längre kan ligga kvar där man la henne. Hon korvar sig och rullar och snurrar och ligger efter några minuter inte ens i närheten på samma plats av där man la ner henne. Hon har även börjat ett nytt ljud, det är som om hon testar sin röst, och när man busar med henne skriker hon högt av förtjusning. Tigerstadiet, när hon bara sa "grrr grrr gurgel" har hon nästan lämnat helt.

Ursäkta vinkeln på kameran, men jag var bara ute efter ljudet egentligen:



Jag har för nuvarande ett stort bekymmer: hur mycket får ett barn på 4 månader ligga och skrika? När Alva är trött blir hon väldigt gnällig och när man lägger henne i hennes säng börjar hon ofta gråta. Låter man henne ligga en stund övergår gråten till en klagan, hennes "tröttprat" och så småningom somnar hon. Vi pratar om kanske 2-3 minuter gråt. Hon beter sig exakt likadant även när hon somnar i famnen. Det känns alltså som om det inte spelar någon roll huruvida hon ligger i sin säng eller i min famn. Jag brukar lägga ner henne i hennes säng och sen ligger jag bredvid och håller om henne och vaggar henne, så hon ligger ju inte ensam och skriker. Är det fel ändå? Det kändes rätt ända tills jag började fråga folk och då får jag till svar att hon inte ska ligga och skrika, att det inte är bra. Och jag vill ju inte att hon ska må dåligt eller fara illa av det, det är för hennes egen skull jag vill att hon kommer till ro i sin egna säng.

Det är inte alltid så lätt att veta hur man ska göra...

3 kommentarer:

  1. Jag tror det finns jätte blandade åsikter om just detta. Vissa har barn som aldrig skriker vissa har barn som skriker jämt. Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet och våran tycker inte om att sova. Det är ingen favorit syssla iaf så mycket skrik blir det innan han somnar. Vi har testat det mesta men när vi ser att han börjar bli trött måste han sova. Går man över gränsen så det leder till övertrötthet så vet ni ju hur det blir :). Sen går ju allt i vågor. När ena grejen funkar ja då är det nått annat som inte funkar. Jag förstår att det är jobbigt att höra Alva skrika men det är bara hennes sätt att uttrycka sig.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker så här att om hon bara skriker en så kort stund och sen börjar klaga så är det inte hela världen. Det far hon inte illa av.
    Men vi gör samma med Max, nattar och stryker pannan och småpratar lite och sen ligger han själv och smågnäller och sen denna klagovisa innan han somnar.

    SvaraRadera
  3. Det är verkligen inte lätt att veta hur man ska göra! Vi gör så att vi lyssnar på Signes skrik, vad det är för typ av skrik. Är det hysteriskt och fullt med panik går vi in på en gång. Är det mer ett frustrerat, irriterat skrik låter vi henne lugna ner sig själv eftersom hon nu är så pass stor att hon kan det. Sen finns det såklart skrik där emellan men vi har blivit bra på att höra vad som krävs nu. Sen är det många som tycker att vid en viss ålder ska man göra så och så men det är ju ni som känner henne och vet vad hon behöver! Så gör det ni tycker känns bäst :)

    Ja men det verkar vara hårddisken det är fel på med tanke på hur datorn beter sig.. När vi startar den så kommer vi ibland till inloggningen och in på datorn men hinner inte göra någonting innan det kommer upp en blå bild med text som man knappt hinner läsa.. Då startar den om sig själv o´ch då dyker bara en grön skärm upp.... Ibland kommer vi inte ens till inloggningen. Fy fan!!

    SvaraRadera