måndag 15 november 2010

Så var det det här med sömn...



Emma:

Bengt får definitivt ingen sömn om nätterna, 5-6 timmar störd sömn per natt. Han är trött när han kommer hem på kvällarna. Jag har väl ingen rätt att klaga, jag behöver ju inte gå till ett arbete dagen efter... Alva sover ganska mycket annars, men i natt var inte en sovnatt för lillfröken. I natt var en äta-och-spy-natt. Från två inatt till sex i morse åt Alva en gång i timmen. Däremellan kräktes hon. Idag har det fortsatt, hon äter jätteofta och spyr däremellan. I övrigt verkar hon ganska nöjd och har haft vakentid i stort sett hela tiden sedan vi gick upp halv tio i morse. Bebisar kan vara lite svåra att förstå sig på ibland...

Imorgon är det BVC som gäller, och har Alva gått upp minst 100 gram tänker vi börja med napp. Hon har visat tendens till att vara väldigt suttig de senaste dagarna, men BVC har avrått oss från att börja med napp innan Alva nått upp till sin födelsevikt. Jag känner mig inte tillräckligt trygg i mitt föräldrarskap för att kunna trotsa de råd vi får. Jag menar, de har ju ändå utbildning i ämnet, jag har bara tre veckors erfarenhet...

Nu skriker Alva igen. Hon vill hänga i mammas knä. Det är en sån dag i dag... Det är så svårt att spy på mamma om man ligger i mjukliften...










4 kommentarer:

  1. Ja visst är det svårt att inte lyssna till sig själv. Men jag tror ändå att man mår bäst av det. I alla fall när det blir bättre av ens beslut ;) Vad tror du skulle vara bäst?

    SvaraRadera
  2. Vet du, jag tog faktiskt beslutet att ge henne nappen idag, fast jag inte vet om hon gått upp tillräckligt i vikt eller inte! Det kommer ju ta ett tag att vänja henne vid napp ändå, så jag tänkte att det inte gjorde så mycket. Jag känner ju faktiskt mitt barn bättre än de på BVC. De råd jag fått innan var ju att jag skulle vänta med napp innan amningen kommit igång - och det har den ju nu! Alla säger ju olika, så man ska nog lita på sig själv och sitt egna sunda förnuft...

    SvaraRadera
  3. Milli kräktes/klöktes i början när hon fick napp (var intressant först vid 3 månader) och hon blev lite knasig i magen, men det gick över fort.

    Men just kaskadspyorna brukar bero på för mycket fart på mjölken, testa att pumpa ur lite innan hon ska äta, ge henne pauser och rapa henne ofta, även mitt i matstunden. Inte alltid så populärt från bebisens sida men de slipper kräkas så ofta. Bara lite tips, tog ett tag innan jag kom på det... :-)

    Härlig blogg Emma, sööööt bebis!
    Kramar Helen

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset Helen! Har provat att vara lite mer konsekvent på det här med att rapa och det verkar faktiskt som om hon kräks lite mindre! Fast det är ju värst på de här "beställningsdagarna", då hon äter tokofta, då kräks hon jättemycket...

    SvaraRadera