fredag 12 november 2010

Fredag = städdag?

Alvas favoritsovställning
Emma:

Under hela min uppväxt har fredagar varit städdagar, och även som vuxen har jag fortsatt med traditionen. Det hör liksom fredagen till att på kvällen kunna sätta sig i soffan och njuta av en nystädad lägenhet. Man blir liksom ledig hela helgen och behöver bara upprätthålla ordningen... Alltid, förutom under min graviditet för då orkade jag inte, har jag planerat in städningen så att helgen blir fri.

Men Alva höll inte med. Denna dag skulle inte alls vara en städdag, utan det skulle vara en hänga-i-mammas-famndag. Ingenting dög, några minuter i mjukliften, sen kom skriket som inte tystnade förrän hon låg i mammas famn. Normalt brukar lilla fröken ha lite vakentid mellan 10-12 på förmiddagen och likadant på kvällen, men idag skulle det visst vara vaket hela dagen. Det gick inte att lura henne, när hon slocknat efter maten lade jag ner henne i mjukliften - men efter bara några minuter vaknar hon och skriker.

Mamma vann till sist. Lilla bebisen klarade inte att hålla sig vaken längre, vid fyra slocknade hon och har sovit som en gris ända sedan dess. Så städat blev det! Vet inte hur många gånger jag stängde av dammsugaren för att kolla om hon fortfarande andades...

Nu sitter vi i soffan och njuter av en nystädad lägenhet. Alva ligger och rycker i sömnen... Hon är så söt när hon sover!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar