fredag 4 januari 2013

Vecka 37 (36+0)




Emma:

Idag har Alva varit en tiger. Jag tycker det är så intressant att följa hennes lekutveckling och önskar att det fanns mer att läsa om det på nätet. Det har hänt så mycket med hennes lek, det börjar bli mer abstrakt. Hon klär på sig prinsesskor, prinsesskrona och slänger handväskan på axeln och förklarar att hon ska köpa skinka. Hon lovar att skynda sig på och att hon kommer snart, sen får man några slängkyssar. När hon kommer tillbaka har hon ingen skinka med sig. Den är bortglömd.

Hon leker mycket i Pippihuset. Tommyoanka trillar ofta och slår sig och då måste Alva blåsa. Eller så ska Pippi komma och rädda. Alva är dessutom väldigt stark, "hästagubbePippistark", som hon själv uttrycker det. Annars är det fortfarande att leka att man äter mat på hennes rum. Då MÅSTE man sitta vid bordet på en grön pall som sviktar under min tyngd och käka mat som Alva lagt upp. Man kan serveras soppa, glass eller köttbullar och mackejoner. En av favoritsysselsättningarna är fortfarande att läsa. "Inte lika bra" säger hon om böcker som är tråkiga och slår ihop dem. Då hämtar hon en annan bok.

Lillebror trivs i magen. Han ligger där, med rumpan vänster om naveln och trycker ut sina små fossingar på min högra sida. Det är ofta man kan peta på dem eller känna nästan hela benet. Mysigt även om det känns stundtals väldigt obehagligt.

Det har tyvärr blivit tokigt med tidsbokning på MVC, vilket innebär att jag inte fått komma dit på tre, snart fyra veckor. Känns lite jobbigt, tycker jag, med tanke på att jag bör få extra många kontroller med tanke på omständigheterna, inte färre än vanligt. Förhoppningsvis är allt som det ska, och på torsdag ska vi på tillväxtultraljud. Då får vi veta mer om det blir igångsättning, kejsarsnitt eller bebis kan ta sig ut på egen hand.

Det har varit lugnt med förvärkar och foglossning den senaste tiden, så nu känns en förlossning ännu längre bort...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar