måndag 19 mars 2012

En gnällspiks memoarer




Emma:

Det är Alva som står för gnällspikandet i den här familjen. I alla fall idag, för inget har varit riktigt bra och mamman har gjort fel HELA tiden. När stackars lilla Alva badade till exempel, tog mamman fram handduken för att den skulle vara lätt att nå när det var dags att gå upp. Katastrof!! Det slutade med att Alva satt i badkaret och illvrålade - hon varken ville gå upp eller fortsätta att bada. Till slut fick jag bita i den sura ungen och plocka upp henne ändå. Först när hon fått springa runt tio varv i lägenheten utan blöja förlät hon sin mor för det fruktansvärda misstaget som begåtts. Vid mellanmålet begick jag, dålig mor som jag uppenbarligen är, fler misstag. Misstag som jag fortfarande inte vet vad det var. Jag tror att det kan ha varit fel sked till gröten. Eller eventuellt det faktum att hon fick vatten och inte mjölk att dricka till. Big mistake var det i alla fall, very, very big. Näst intill oförlåtligt. Gröten var i stort sett iskall när det lilla barnet gick med att smaka på den. Till råga på allt det här satte jag mig ner på fel plats och avlägsnade mig därifrån alldeles för sent, jag tog av henne hennes skor när hon bad mig och så visade det sig att hon ville ha dem på osv. Allt detta och lite till slutade i evighetslånga illvrål som var mycket svåra att tysta ned.

Det är inte lätt att vara barn till en ytterst korkad mor...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar