söndag 18 mars 2012

Alla är mamma till barnet?




Emma:

...i alla fall enligt Alva. Hundar och katter och ting är undantaget, men i övrigt heter alla mamma. Hon till och med korrigerar oss när vi säger "pappa", då pekar hon på Bengt och säger "Mamma!". Hon kan säga pappa, och har gjort det flera, flera gånger. Men nu så heter han alltså mamma. För enkelhetens skull, kanske?

Annars önskar man så här som förälder att hon aldrig kommer komma ur den här gosfasen. Man får så mycket kramar, pussar och gos, och så säger hon "älschk". I fredags stod jag på balkongen och vinkade åt dem när Bengt hämtat Alva på förskolan. Då plötsligt vrålar Alva ett hej som ekar mellan husväggarna och sen vinkar hon med alla armar hon har. Ett mammahjärta kan smälta för mindre, kan jag tala om.

Idag har jag dock fått fira helg på skolbiblioteket. Om jag skulle köpa alla böcker till den här delkursen på 6 hp skulle det kostat 1600:-. Helt sjukt. Så jag fick sitta på bibblan och läsa referenslitteratur på plats. 3,5 timme för en skönlitterär bok på 200 sidor. Hade jag suttit hemma hade det nog tagit tre gånger så lång tid, minst. Det kanske inte är så enkelt att ha barn och plugga ändå?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar