söndag 2 oktober 2011

Sköna söndag

Emma:

Det är ganska skönt när söndagen bjuder på höstigt dimväder, det är som om ribban för vad som ska åstadkommas under dagen sänks och man plötsligt får ta det lite lugnare än om solen strålat. Det behöver jag, jag behöver ta det lugnt. Jag vet det. Jag behöver sitta ner och ta det lugnt, för ända sedan jag började plugga har jag knappt suttit ner och gjort ingenting. Hela tiden finns det någonting göra, någonting att plugga, någonting att städa,  någon att träffa eller något att fixa med. Och jag längtar efter att få sitta ner, ta det lugnt och göra ingenting.

Ändå, när tillfället kommer, håller jag på att avlida av uttråkning. Något roligt måste jag hitta på, något projekt måste jag ha, för det är så tillfredsställande att få saker gjort.

Idag blir det nog en cykeltur till gästhamnen, för förhoppningsvis kommer ett grant litet skepp glida in och lägga till där vid elva-tiden. Och när vi ändå är där ska jag kila in på ClaesOhlsons och köpa lite hobbyfärg till tavelramarna som jag ska måla till Alvas rum. Sen ska vi sätta upp en massa kort på kusinerna, så vi kommer ihåg hur de ser ut.

Alvas pekbok förresten, den där anteckningsboken jag köpte och klistrade in bilder och kort på släktingar, djur och andra ting Alva gillar, blev oerhört populär. Sidorna blir lite knöliga när hon bläddrar i den, men det får de bli, det är ju hennes bok.

Nä, om man skulle ta och hitta på något?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar