lördag 5 februari 2011

Hoppgunga eller gåstol eller inget alls?


Emma:

Intresserad som jag är, dels för att jag läst både pedagogik och psykologi, dels i intresse av Alvas bästa, läser jag gärna och ofta om barns utveckling. I mitt intresse snubblade jag över artiklar som påstår att hoppgungor och gåstolar hämmar barnets utveckling. Jag som hade tänkt köpa både ock?

Enligt de två seriösa artiklar jag hittar, den ena som bygger på en irländsk studie, och den andra ur läkartidningen, påstås det att gåstolar och hoppgungor hämmar barnets utveckling; att de barn som brukat dessa ting skulle lära sig gå senare än barn som inte fått använda sig av dessa. Det finns inga evidens för att gåstol och hoppgunga skulle vara positivt för utvecklingen, men det finns studier som visar att det inte är någon skillnad alls och det finns studier som visar att det skulle ha en negativ inverkan på utvecklingen. Den irländska studien visar ett svagt resultat på att barn som har använt gåstol lärt sig att gå cirka två veckor senare än de barn som inte använt gåstol.

I artikeln i läkartidningen intervjuas en barnläkare som menar att riskerna kring användandet av gåstol och hoppgunga i kombination med att det inte finns något som påvisar ett positivt resultat för barnets utveckling bidrar till att han inte rekommenderar dessa leksaker till föräldrar. Men om man skulle eliminera riskfaktorerna samt använda gåstolen sparsamt, är det då inte värt att låta sin bebis upptäcka världen på egen hand i en gåstol än att låta den iaktta omgivningen i en hög på golvet? Det kanske främjar hjärnans utveckling på sätt som ännu inte upptäckts och testats? Det kanske är värt de där eventuella veckorna som skulle försena den motoriska utvecklingen?

Ett relativt svårt beslut är det i alla fall för en mor som vill göra det rätta för sitt barn...

1 kommentar:

  1. Hej! Har följt dig här på nätet och tänkte att jag kanske ska göra ett inlägg här, nu är det ju ett tag sen du har skrivit detta men ;) Min son som är nu 9 månader har använt sig av gåstol, redan från 5,5 månaders ålder, och jag kan säga att det som påstås i dem artiklarna inte stämmer! Min son har börjat gå om man håller honom i händerna redan vid 7 månaders ålder. Det är individuellt för varje barn och utvecklingen sker ju ganska olika. Jag tror personligen inte på att hoppgungor/gåstolar eller dylikt skulle hämma barnets utveckling. Det är ju saker som har utvecklats allt eftersom man märker att barn behöver ha något mer än bara golvet att röra sig i och göra saker på. Det kanske är bara jag som tänker så, men som sagt det är min personliga åsikt! Ha en skön vecka och Lycka till!

    SvaraRadera