onsdag 7 december 2011

Nu väntar en månads vila och lek

Emma:

Idag skrev jag och Bea det "sista" på vår litteraturstudie. Förvisso kan vi inte kalla oss klara, men vi snackar om kanske 1-2 arbetsdagar till som vi måste sitta och fixa till och skriva. Det, kan jag tala om för er, är riktigt, riktigt fantastiskt underbart! Kommande månad ska Alva och jag bara ha det skönt. Vi ska julstäda, julbaka, julpynta, kanske gå till Måsen, fika med vänner, handla julklappar, leka och ha roligt. Vi ska ta sovmorgon varenda morgon (eller hur?) och vara uppe sent varje kväll (i alla fall jag). Någonstans däremellan får jag väl öva lite på att lämna bort ungen, så att hon inte blir alltför van vid att jag är hemma hela tiden lagom tills hon ska börja på förskolan.

Men vi har slitit hårt för det, Bea och jag, så vi är värda den ledighet som kommer. Vi har lagt många, många timmar på det. Idag satt vi ända till halv fem! Imorgon ska vi ha provopposition, det känns nästan konstigt att träffa klassen igen.

I övrigt strular det lite med Alvas sömn. Förra veckan fungerade det alldeles för bra, så nu fungerar det inte alls. Flera nätter har hon legat vaken i nästan en timma och jag har verkligen fått kämpa med att få henne somna om. Det är som om hon vaknar så fort hon har somnat, som om hon inte "låter sig" själv somna. Men hon ligger snällt och fint, viskar lite bara så pappa inte vaknar, kurar upp sig hos mig och gosar. Även om det är lite gosigt är det otroligt frustrerande, i synnerhet om jag är trött och vill sova. Dessutom är det svårt för Bengt att ta henne, hon vill bara till mig och blir arg och skriker om hon inte får det. Det är bara att hoppas på att det vänder snart. Helst inatt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar