fredag 16 december 2011

Mys

Emma:

Jag är mysets stora förespråkare. Det håller på att bli ett av dotterns första ord, även om det än så länge mer bara låter som "ssss", i bästa fall och om man verkligen lägger manken till kan man höra ett y- framför -s. Mys är vanligt förekommande i vår familj. Det tänds stearinljus och lampor släcks, björkved eldas upp i öppna spisen, gosiga filtar åker fram i soffan och god mat och dryck förtärs. En liten visky är mys, till exempel. Eller att en fredagkväll som denna krypa ned i sängen med en tjock, spännande bok. För Alva kan det vara att lägga ut en tröja på golvet och lägga sig på den. Eller att krypa upp i soffan och luta sig tillbaka mot kuddarna.

Jodå, jag älskar mys. Jag står för det också. Jag går till och med så långt att jag påstår att alla skulle må bättre av att införa lite mer mys i sitt liv. Det skulle innebära lyckligare människor, färre våldsbrott och säkert inga krig heller. Så du som av principiella skäl förvägrar dig själv och din omgivning mys, tänk på vilken smärta du åsamkar inte bara dig själv och dina anhöriga utan även hela världen.

Mys gör livet värt att leva. Det är ett moderniserat carpe diem som passar vårt mammonstyrda samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar