måndag 12 december 2011

Frostfritt och hård kola

Emma:

Vi har frostat ur frysen idag. Eller snarare, jag drog igång projektet och Bengt avslutade det. Det blev så eftersom jag kom på att jag skulle göra apelsinkola. Den blev god men väldigt hård. Jag antar att den fick koka för länge? Jag ska göra massor av julgodis i år; marsipangrisar, risbräck, chokladpraliner och fjorton olika sorters kola. Inte mycket av det jag precis nämnde äter Bengt, men jag får väl göra det i små mängder och bjuda bort hälften.

Dessutom har alltså projekt julstädning dragits igång. Jag ska göra någonting extra varje dag, och om Alva inte tillåter passar jag på när hon sover. Nu har vi en isfri frys i alla fall och jag förväntar mig att det ska synas på elräkningen så man får lön för Bengts möda.

Nämnde jag att vi äntligen köpt gran? Jag har ju gått här hemma och trampat otåligt på att gransnubben skulle öppna upp sin verksamhet på andra sidan vägen. Och till slut packade han upp sina granar snyggt och prydligt i rader. Jag strök runt där som en hund, ivrig att få fråga honom om vad granarna kostade i år, men lyckades missa honom varje gång. Jag fick nästan panik när jag genom köksfönstret såg hur folk från höger och vänster kom dragandes på sina nyinköpta granar. Det skulle ju inte finnas några granar kvar till oss!! Men i går, äntligen timade vi in dagsljus, att Bengt var hemma samtidigt som gransnubben stod och sålde.

Så nu har vi vår gran, den finaste granen i stan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar