torsdag 16 september 2010

Vecka 33 (32+0)

Emma:

Igår kväll stack det upp något litet i magen, förmodligen var det Mumbles lilla glada fot som tryckte mot magen. Fascinerande! Idag går vi in i trettiotredje veckan, nu är det cirka åtta veckor kvar till BF. Man vet ju aldrig när Mumble har dansat färdigt därinne. Såhär står det om min graviditetsvecka:
Nu väger bebisen ungefär 1,7 kg och är cirka 42 cm lång från topp till tå. Lungorna kommer inte att vara fullt utvecklade förrän närmare förlossningen, men bebisen tränar redan andning genom att "andas" fostervatten. Från vecka 32 har bebisar som föds för tidigt goda chanser att överleva och frodas. Bebisens hud blir slätare och mjukare med den ökade mängden underhudsfett.

En del bebisar har redan fullt av hår på huvudet, medan andra bara har små fjun. Att ha tjockt hår vid födseln garanterar inte att man kommer att ha tjockt hår senare i livet, men det har visat sig att barn som har tunt hår oftast har tunnare hår också som vuxna.

Du lägger förmodligen på dig ungefär 450 gram i veckan nu, framför allt därför att bebisen lägger på sig nästan halva sin födelsevikt under de sista sju veckorna av graviditeten. Försök äta bra också under den sista tiden.

Nu är magen ganska stor - du kan nog vänta dig ökad uppmärksamhet!
Det märks att det börjar bli trångt därinne. Mumbles rörelser har blivit annorlunda. Förut kände man kickar och slag, numera känns det som om någon rumlar runt därinne, trycker på och sträcker sig. Tyngre kommer det bli, dessutom.

Jag är smått uttråkad. Jag varvar internet om dagarna,
läser bloggar och bloggar själv. Försöker få lite gjort här hemma, plocka, diska, städa, men det är sällan eller aldrig roligt. Funderar på att baka lite, så man har något att bjuda på sen när släkt och vänner ska komma och hälsa på. Vad ska man annars göra av tiden? Min sjukskrivning går ut på tisdag, och jag funderar allvarligt på att inte förnya den. Jag tror jag mår så pass bra att jag skulle kunna börja jobba igen. Det är värt ett försök i alla fall.


Jag kommer ut en sväng med hundarna (och katten) minst en gång om dagen nu i alla fall. Tyvärr lyckas jag inte hålla ett bra tempo utan att få sammandragningar, så vi får gå ganska långsamt, men det är väl bättre än att sitta hemma hela dagen åtminstone.

Håller på att leta halvt ihjäl mig efter hållarna till gardinstängerna. Skulle vilja få upp alla gardiner här hemma någon dag, men Bengt har gömt och glömt dem alldeles för väl. Det är helt omöjligt att hitta dem... Ska nog leta en vända till nu, NÅGONSTANS måste de ju ligga!?

2 kommentarer:

  1. Ja du, gardinstänger, säg inte ordet :P
    Det är något jag med vill få upp! Men det inebär att mannnen måste mäta, inhandla och fästa upp...mycket grejer det där och inget han verkar pigg på! Suck.

    Vilka fina hundar ni har! Vad är det för ras?

    SvaraRadera
  2. Ja, det är ju meningen att Bengt ska göra det också, jag törs inte riktigt klättra runt på stolar... men det verkar inte vara så hög prio på det där med gardiner.

    Tack! Hunden till höger är en ovanligt ful Dobermann, den till vänster är dottern vars far är Rottweiler. Hunden i mitten är en vanlig huskatt :P
    /Emma

    SvaraRadera