måndag 18 april 2011

I kvällstankar


Emma:

När styrmostern har legat inne i sovrummet och sovit i två timmar alldeles själv, då längtar mammahjärtat dit. I synnerhet när det varit pappan som lagt henne ikväll. Fast jag fick en ordentlig godnattpuss innan hon gick och lade sig, annars hade jag gått och lagt mig för länge sedan bara för att få lite bebisgos. Som om man inte fick tillräckligt på dagarna?

Igår kröp det en fästing på älsklingsgosen. Säkert en ölandsfästing av modell otäckare. Jag brukar plocka fästingar på djuren till höger och vänster - man är så illa tvungen så man har ju vant sig. Men nu, när det dyrbaraste i hela världen har ett så otäckt kreatur på sig, i synnerhet av öländsk modell, skriker jag alldeles panikartat: FÄSTING, ÄLSKLING, FÄSTING! till min käre sambo. Fästingfobikern himself fick tag på ett gammalt muffinspapper som han ska ta bort fästingen med. Inte särskilt smidigt, så till sist fick han ta med fingrarna. Själv satt jag ju och ammade, så jag kunde ju inte göra så mycket. Tur att man har lite invänjningstid för sådana saker, så man inte överför paniken till barnet med en gång.

Alva har börjat bitas när hon äter. Eller snarare, har ätit och börjar bli mätt. Idag garvade hon högt när jag skrek "aj". Busunge.

Om en vecka bär det äntligen av till Karlstad. Ska bli skönt att komma iväg och det ska bli roligt att få fira Valborg där, det verkar så mysigt. Valborgsmässofirandet här i Kalmar suger, tolvtusen småeldar lite härochvar med olika tider så man lyckas aldrig se en enda. Dessutom är det inga fyrverkerier och inga fackeltåg. Jag har inte sett något i alla fall. Det kanske kan bli en tradition att dra till Karlstad runt Valborg varje år? (Och så hejar vi på så att kusinen i magen kan komma ut så att vi får träffa dig när vi kommer upp!)

Nåja, nu ska jag krypa ner i sängen bredvid lillfröken...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar