onsdag 6 april 2011

Det här med rutiner...


Emma:

Man hinner lagom tro att man fått till en rutin när Alva bestämmer sig för att hitta på något nytt. Igår somnade hon för natten vid halv åtta - till skillnad från elva som i vanliga fall. Sen sov hon jätteoroligt hela natten. Jag är lite splittrad, känner mig mer utvilad när vi går och lägger oss vid elva-tolv, för då får jag alltid sova runt fem timmar sammanhängande sömn. Går vi och lägger oss tidigare vaknar Alva oftare på natten. Men det ger väl med sig så småningom kan jag tro.

Denna vecka är det majsvecka. Alva käkar majs som smakis, hon sitter i sin nya stol som hon fått av mormor och morfar i namnfestpresent. Hon äter bra och är inte främmande för nya smaker, så det kommer inte bli några problem att börja ge henne riktig mat när det är dags för det. Roligt! Jag ska laga mat åt henne och varva med köpt barnmat, på så sätt tror jag hon får en så allsidig kost som möjligt. Nästa vecka ska hon få havregröt! Alvas 6-månadersdag börjar närma sig med stormsteg. Det är då jag har sagt att jag ska sluta amma. Nu med tiden har jag börjat vackla, främst eftersom Alva inte tar nappflaskan. Vi får försöka klura ut hur vi ska lösa det här. Välling i pipmugg? Fortsätta amma? Kämpa vidare med nappflaska - till sist kanske det går? Hon ska ju dricka vatten ur något också...

Ska prata med Alva och höra vad hon tycker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar