söndag 21 mars 2010

Kall mat, lergigan comp och en vårdande sambo är räddningen


Emma:

Det är inte helt oförklarligt att jag är den enda som bloggar av oss två, eftersom älsklingen får göra precis ALLT här hemma. Jag ligger i soffan och blir tjockare och tjockare, äter och tittar på TV. Ibland mår jag så pass bra att jag faktisk kan sätta mig upp i soffan och surfa lite.

Hyperemesis heter det, jag har gett mig själv diagnosen med hjälp av det fantastiska mångsidiga internet. Det är ett extrem illamående vid graviditet. Jag fyller upp kriterierna då jag kräks flera gånger varje dag. Jag spyr när jag ätit, och jag spyr när jag inte ätit. Jag spyr på natten, jag spyr på dagen. Det är alltså inte helt normalt, 0,5-2% av alla gravida råkar ut för det här. Min mamma var en. Jag är en.

Jag fick Lergigan Comp utskrivet av barnmorskan. Tar jag en, vilket är ordinationen var 12:e timme, klarar jag mig utan att spy, men jag ligger kvar i vertikalt läge. Tar jag två tabletter, vilket är överdosering, kan jag verka i cirka 5-6 timmar precis som normalt. Imorgon ska jag ringa barnmorskan och tigga åt mig fler tabletter och höra huruvida det är okej att överdosera eller inte.

Jag kan inte äta mat som luktar för mycket. Kokt mat går vägen, men allra bäst är den kall. Idag har min älskade älskling mitt emellan jobb och innebandy lagat kycklingsallad åt mig. Det var länge sedan jag mått så bra som jag gör just nu!

Det finns hopp om livet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar