fredag 14 september 2012

Grapefruktjuicejakt och fredagsnöjen




Emma:
Pluggfredag är det idag, jag sitter och går igenom gamla tentafrågor och svarar på dem inför salstentan vi har på lördag om två veckor. Lägenheten är städad och eftermiddagen ska ägnas till grapefruktjuicejakt. När man drick en liter om dagen kan man inte betala 25 spänn för ett paket, så vi ska kolla om vi kan hitta en butik som säljer för något mer resonabelt pris. Det finns ju inga återförsäljare av Eldorado här i stan, annars hittade vi ju på hemköp i Karlstad för 9:-/litern. Helt okej. Men vi kan ju inte åka till Nybro bara för att köpa juice? Eller?

Jag har även surfat runt lite och försökt hitta den bästa gravidförsäkringen. Visste ni att de flesta försäkringsbolag har en klausul där allt som sker under förlossningen och 24 h därefter inte går på försäkringen? Helt sjukt. Sen måste vi så småningom försäkra bebisen mot ad/hd och damp, för det är en livlig lillebror därinne. I tid och otid sparkar och snurrar bebisen runt inne i magen, han överraskar mig under föreläsningar, mitt i söndagsfilmen och väcker mig på natten när han tycker jag ligger för mycket på mage. Det är alldeles fantastiskt att han gör sig påmind, det fick jag ju inte riktigt uppleva när Alva låg i magen eftersom moderkakan låg i framvägg då. Nu ligger den i välplacerad i bakvägg. Alva var säkert också livlig, fast jag inte kände det riktigt. Dessutom höll hon sig till tider, runt tio på förmiddagen liksom runt tio på kvällen vaknade hon till och sparkade lite. Det gör inte lillebror.

I slutet av oktober kör barnmorskebesöken igång. Då får man springa i tid och otid till barnmorskan för att mäta och lyssna på hjärtat, samt få skäll för att man gått upp för mycket i vikt. Men vad kan jag göra åt det? Illamåendet har  börjat släppa helt nu, så jag behöver inte småäta så ofta, utan kan äta frukost, lunch, mellis och middag som normala människor. Dessutom äter jag inget godis, inga chips, inga kakor eller glass, så jag kan inte göra så mycket mer känner jag. Det är inget fel på min kost!

Men ikväll blir det nog något fredagsgott till middag. Tacos kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar