fredag 11 maj 2012

Snackis





Emma:

På BVC frågade sköterskan om Alva pratar. Javisst, sa jag, hur mycket som helst. Sköterskan ville att jag skulle vara lite mer specifik och frågade om Alva kunde mer än tio ord. Javisst, sa jag, hon kan hur många ord som helst! Det är ju inga två-ordsmeningar än, men häromdagen sa hon faktiskt "a vill ha". Men ibland lär hon sig nya ord och glömmer det sen, och två-ordsmeningen kan ha varit en slump. Annars har Alva ett brett ordförråd, eftersom sköterskan på BVC verkade så skeptisk när hon inte fick någon exakt siffra på Alvas ordkunskap satte jag mig ned och räknade. Jag räknade till 44 ord som hon använder kontinuerligt, och jag har kommit på en del ord till efter det som inte är inräknade. Jag vet inte om det är konstigt med föräldrar som inte har exakt koll på hur många ord deras barn kan, eller om det bara är ovanligt att ett barn i Alvas ålder kan så många ord att man tappat räkningen. Ingen aning, på Alvas förskola tycker jag att de andra barnen pratar minst lika bra, om inte bättre, än Alva. Om man nu behöver jämföra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar