tisdag 10 april 2012

Tråktisdag?

Emma:

Det blev lite bakning ändå, efter badet. Vi gjorde blå och röd trolldeg som Alva satt och rev i småbitar, och så gjorde hon några figurer av pepparkaksformar. Sen fick jag rusa iväg till universums längsta föreläsningen. Det var knappt hälften av klassen som bemödat sig att komma dit. Märkligt, tycker jag, föreläsningar är det roligaste som finns. Varför pluggar man en femårig utbildning om man inte tycker det är roligt? Och om man själv inte tycker ämnet är tillräckligt intressant för att masa sig till föreläsningarna, hur kan man då ställa sig i ett klassrum och förvänta sig att eleverna ska komma dit?

Nåväl. När jag kom hem bakade Alva och jag lite bröd. Alva är jätteduktig på att baka, jästen hjälper hon till att smula, och sen hjälper hon till att hälla i allt i bunken. Favoritbiten för Alvas del är när vi drar igång köksassistenten, det är knappt att hon kan vänta dit. Efter middagen, när brödet var färdigt, fick Alva smaka. "Nomnomnom" sa Alva njutningsfullt och åt tre smörgåsar. En plåt rågbitar blev det, världens enklaste bröd att baka, och gott är det.

Nu ska Bengt och jag ha klassikerkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar