söndag 13 oktober 2013

Snart får jag vara hemma igen!


















Emma:

En vecka återstår på min VFU, och sen så ska jag få pussas med min goa son dagarna i ända igen! Fast nu är han inte så go - förkylning med feber och hosta, plus tandsprickning på det - inte ens världens gladaste unge kan skratta sig igenom det. Alva är också en utmaning nu, hon är en bestämd ung dam, och det börjar uppstå små onödiga konflikter här och där. Annars är hon världens roligaste unge. Ibland när hon råkar vända tröjan bakofram och man påtalar detta för henne, kikar hon bara ner på lappen och konstaterar "va kul!". Idag skulle hon, jag och Olle leka på hennes rum, och när hon skulle stänga dörren om oss råkade hon hamna på fel sida av dörren. Hon hann nästan stänga innan hon insåg att hon höll på att stänga ut sig själv! "Jag var på fel sida!" förklarade hon för mig när hon kom in igen.

Mest leker vi mamma, pappa, bebis och Olle här hemma. Det viktigaste Alva tycker när hon tilldelar oss rollerna är att ingen ska behöver spela sig själv. Oftast ska hon själv vara bebis, Olle får ofta vara pappa. Olle går ofta helt in i rollen och drar fram dammsugaren, precis som pappor brukar göra. När Alva spelar pappa brukar hon gå och handla. Då tar hon sin shoppingvagn hon fick av moster i julklapp och går och handlar. Det är fantastiskt kul med fantasilekar!

Olle kan förresten säga både mamma och pappa nu. Vilket som kom först vet jag inte, som språkljud var nog pappa först! Annars kryper han fortfarande inte. Han kravlar sig fram överallt och tar sig även över trösklarna nu, men ingen krypning mer än bara något steg... Det kanske inte blir av heller, han kanske börjar gå först!

- Posted using BlogPress from my iPhone

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar